حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیزاده موسوی در جمع طلاب نائینی مقیم قم

 

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی در جمع طلاب نائینی مقیم قم گفت: باید در مرحله نخست بگوییم که توسل مفهومی است که موردقبول همه مسلمین است و وهابیت بابیان مصادیق اشخاص و اشیاء به دنبال کنار زدن اصل مسئله توسل هستند.

 

به گزارش خبرنگار مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، دومین جلسه از گفتارهای جریان شناسی سلفیه معاصر با موضوع نقد شبهات توسل، دوشنبه، هشتم بهمن ماه با حضور طلاب و فضلای نائینی مقیم قم در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

در آغاز این نشست حجت‌الاسلام ابراهیم رضایی ضمن تسلیت ایام و بیان خوش‌آمد گویی به حضار بیان داشت: جلسه فعلی سی و نهمین نشست از سلسله نشست‌های گفتارهای جریان شناسی سلفیه معاصر است و این جلسه دومین جلسه با موضوع نقد شبهات توسل می باشد.

وی اضافه کرد: از بانیان و افرادی که در شکل‌گیری این جلسه ما را یاری کرده‌اند به‌ویژه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و نماینده منطقه نائین، خور و بیابانک و فرخی و همچنین مرکز فقهی ائمه اطهار تقدیر و تشکر ویژه‌ای را داشته و داریم و لازم به ذکر است که به شرکت‌کنندگان پایان دوره داده خواهد شد.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی گفت: با توجه به تاریخ فقهی اسلام مسئله توسل، زیارت، تبرک و شفاعت متوجه خواهیم شد که این مبحث کاملاً فقهی بوده و هیچ‌کس غیر از ابن تیمیه به این مسئله متعرض نشده است.

این استاد حوزه گفت: ابن تیمیه معتقد است که فرد متوسل باید توبه کند؛ در غیر این صورت کفر او ثابت می‌شود و البته در بخشی از مباحث فقهی خود این مسئله را بی‌دلیل بیان می‌کند.

وی تصریح کرد: نخستین مسئله در مباحث توسل این است که توسل بحثی فقهی است؛ نه اعتقادی و مبدأ این امر فقط در کتاب‌های ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب مشاهده می‌شود و حتی این مسئله در کتب احمد ابن حنبل نیز آورده نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیزاده موسوی ابراز داشت: توسل در نگاه تمام مذاهب این‌گونه است که وسیله‌ای برای تقرب به خدای تعالی بیان‌شده است و این مسئله در قرآن دلیلی محکم دارد.

وی اظهار داشت: تمام بزرگان بر این اعتقاد هستند که مفاهیم انتزاعی همچون اسماء و صفات الهی قابلیت توسل رادارند و قرآن بزرگ‌ترین دلیل بر این مسئله است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به « رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلْإِیمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَکَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» مطرح کرد: ایمان نیز با توجه به این آیه واسطه‌ای برای تقرب به درگاه الهی شمرده می‌شود.

وی اظهار داشت: انسان بابیان حاجت خود به خدای تعالی نیز می‌تواند به خدای تعالی متوسل شود و محور دوم در باب توسل، افعال آدمی است که می‌تواند وسیله تقرب قرار بگیرد که آیه ۶۹ سوره نساء دلیل بر این مدعی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیزاده موسوی خاطرنشان کرد: امور مستحبی نیز در جرگه افعالی توسلی هستند و برخی از این امور همچون نمازهای نافله و نماز شب به‌صورت خاص با عنوان توسل بیان‌شده‌اند.

وی اضافه کرد: در حوزه مسائل توسلی بدعت نیز حاصل می‌شود برای مثال فردی نماز ظهر را پنج رکعتی بخواند بدعت انجام داده زیرا که از سوی شارع مقدس تشریع نشده و تفاوت اصلی شیعه با وهابیت در این مسئله است.

این استاد حوزه بیان داشت: باید در مرحله نخست بگوییم که توسل مفهومی است که موردقبول همه مسلمین است و وهابیت بابیان مصادیق اشخاص و اشیاء به دنبال کنار زدن اصل مسئله توسل هستند.

وی در پایان یادآور شد: در جلسه‌های بعد بخش‌های دیگر توسل یعنی اشخاص و اشیاء را ذکر خواهیم کرد که در این دو حوزه وهابیت با شیعیان مشکل‌دارند و عمده مشکل آن‌ها توسل به اشخاص و تبرک اماکن مقدسه است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد